Ulkoministeriön identiteetti

 

 

 

Ulkoministeriön dynaaminen identiteetti reagoi maailman tapahtumiin datan avulla.
Ministeriön tehtävänä on edistää suomalaisten asiaa maailmalla ja ylläpitää Suomen edustustoja ja konsulaatteja maailmalla. Loimme konseptin jossa tiedon läpinäkyvyys, demokratia ja globaalit suhdanteet toimivat identiteetin kulmakivinä, joita kuvitetaan dataa hyväksikäyttäen.

 

 

Identiteettiin luotiin laajat peruselementit sekä digitaalisille, että painetuille sovelluksille.

Modulaarinen ilme elää käyttötarkoituksen mukaan. Satoja konsulaatteja ja suurlähetystöjä toimii ympäri maailmaa joiden logot pystytään tuottamaan automatisoidulla työkalulla.

 

Selkeä konsepti ja laaja tukiväripaletti mahdollistaa ilmeen joustavuuden läpi kosketuspisteiden, tunnistettavuutta kadottamatta.

 

 
Data-esimerkki 1.) kosketa & raahaa:

WebGL:ää käyttäen ohjelmoitu työkalu mahdollistaa ilmeen elämisen laajalti lähes minkälaiseen dataan tahansa kytkettynä.

Oheisessa mallissa visualisoidaan avustustapausten määrää eri konsulaateissa. Suomalaiset joutuivat hakemaan apua suurlähetystöstä tai konsulaatista eniten Espanjassa, Thaimaassa ja Virossa. Esimerkissä data on yksinkertaista numeerista taulukkodataa ja se tottelee myös kosketusta ja audiosignaalia.

Datasignaalit voidaan määritellä lokaatioperusteisesti kartalle. Niiden väriä, frekvenssiä, kestoa, kokoa ja viivettä voidaan muuttaa. Jokaiselle edellä mainituista muuttujista voidaan määrittää ns. triggeri. Eli jos Helsingin keskustaan määritetään datasignaali ja sen frekvenssi ja värisävy kytketään äänisisääntuloon joka on kiinnitetty mikrofoniin kaupungin keskustassa, muuttuu pallon signaalitiheys ja väri sen mukaan minkälaista ääntä mikrofoni vastaanottaa. Eli yöllä pallo elää rauhakseltaan hillityin värisävyin ja ruuhkahuippuna värit kirkastuvat ja pallon pinta on levottomampi. Ja tämä on vasta alkua. Avoimen rakenteensa vuoksi se voidaan koodata esimerkiksi sosiaalisen median tunnisteisiin tai Kinect-kameraan, jolloin mikä tahansa signaalin osa voi reagoi liikkeeseen, ihmisten lukumäärään tilassa ja niin edelleen.

 

Data-esimerkki 2.) kosketa & raahaa:

 

Data-esimerkki 3.) kosketa & raahaa:

 

Yläpuolinen maapallo reagoi yksinkertaistuksen vuoksi kosketukseen. Kosketus sinänsä on signaali siinä missä muukin.

Kosketus voidaan korvata lähes minkälaisella datalla tahansa, oli se taulukkodataa tai jotakin monimutkaisempaa ja mielikuvituksellisempaa eli ilme on laajennettavissa sekä teoriassa, että käytännössä loputtomasti.

Asiakas: Ulkoministeriö
Suunnittelutoimisto: 358
Tekninen toteutus: Delicode