Škoda elroq teaser-kampanja

Client: škoda
Category: Paras kampanja
Lähtökohta
Uuden täyssähköisen škoda Elroqin lanseeraus osui vuoden pimeimpään ja harmaimpaan ajankohtaan. Uusi Elroq edusti škodan autoperheessä uuden sukupolven muotoilua ja lanseerauksen tavoitteet oli asetettu korkealle.

Koko sähköauto-kategoria on liikkeessä ja eri toimijat hakevat asemiaan markkinalla. Uudet pelurit haastavat totuttuja toimintatapoja ja asettavat perinteiset toimijat uuteen asemaan. škodan tuli lanseerauksen ansiosta asemoitua sähköautomarkkinan haastajaksi ja varteenotettavaksi vaihtoehdoksi Teslalle ja aasialaisille toimijoille. 
INSIGHT / STRATEGia
Tavoitteen saavuttamiseksi škodan tuli luoda lanseerauksen ympärille valtakunnallinen ilmiö ja herätellä ihmisiä perinteisten autonostajien ulkopuolella. 

Erottuminen geneerisestä automainonnasta vaati uudenlaista lähestymiskulmaa. Kampanjatoimenpiteillä haluttiin tehdä pesäeroa bensa-autoihin ja lanseerata škodan sähköautoille ominainen tapa kertoa uudesta automallista.

Kampanja päätettiin aloittaa sissitoimenpiteillä, joilla luotiin pohja massamarkkinoinnille. Tiiseröinti haluttiin pitää ajallisesti tiiviinä, jotta saisimme ihmiset aktivoitua.
Luova idea
Koska auton ulkomuotoa ei voinut paljastaa ennen maailman ensi-iltaa tarvittiin muita keinoja. Kampanjan kärjeksi valittiin vaaleanpunainen flamingo, joka istui škodan kansainväliseen konseptiin ja loi maksimaalisen kontrastin Suomen ankeaan ja harmaaseen syksyyn.  

Kampanja aloitettiin kylvämällä vaaleanpunaisia flamingoja ympäri pääkaupunkiseutua. Flamingoja ilmestyi suosituille lintubongauspaikoille, golf-kentille, keskustan puistoihin, valtaväylien pientareille sekä iltapäivälehtien toimitusten lähettyville. 

Samaan aikaan pääkaupunkiseudun lyhtypylväisiin ja muuntajiin ilmestyi “kadonnut-julisteita”, joissa kyseltiin kadonneen flamingon perään. Revittävissä lapuissa oli QR-koodit, jotka johtivat Elroqin tuotesivuille. 

Ensimmäisen viikon jälkeen uusi Elroq paljastettiin suurelle yleisölle.
Toteutus
Koska kyseessä oli monivaiheisen lanseerauskampanjan tiiseröintivaihe, oli huomion herättäminen tehtävä hyvin epäkonventionaalisin keinoin; markkinoida autoa näyttämättä itse autoa.

Guerilla-kampanjan ja näkyvän massamarkkinointi-kampanjan kombinaatio loi lanseerauksen ympärille toivotun ilmiön joka myös muuttui toiminnaksi. Kampanjan toimivuutta ja tehoa säädettiin kampanjan aikana lisäämällä ja vähentämällä panostuksia ja suuntaamalla resursseja parhaiten toimiviin kanaviin.
tulokset
Elroq -kampanja toi škodan kampanjasivustolle enemmän kävijöitä kuin mikään aikaisempi kampanja.

Kuvat vaaleanpunaisista flamingoista levisivät laajasti sosiaalisessa mediassa ja uudesta oudosta vieraslajista uutisoitiin iltapäivälehdissä. Ansaitun median huomioarvo vastasi 100 000 euron maksettua mediapanostusta.

Kokonaisuudessaan kampanja tavoitti ydinkohderyhmästä 31% vain vajaassa viikossa - asia, johon ei ole kyetty koskaan aiemmin. Kampajan avulla škoda keräsi enemmän liidejä kolmessa päivässä kuin aiemmat kampanjat olivat keränneet koko kampanja-aikana.

Uuden Elroqin kampanjasivujen kävijämäärä nousi +700% viikossa ja škoda Elroqin Google-haut kasvoivat kampanjan aikana +710%. škoda Elroq oli viime vuoden haetuin automalli yksittäisellä kuukausijaksolla mitattuna.

100 000€

Ansaitun median huomioarvo nollabudjetilla

haetuin automerkki

Elroq nousi viime vuoden haetuimmaksi automalliksi
yksittäisellä kuukausitasolla

+700%

škoda-sivuston
vierailumäärien kasvu

+710%

Orgaanisten hakujen kasvu
Kampanjan Tekijät
Asiakas / Client
škoda / Helkama-auto

Luova toimisto / Creative agency
358

Tuotanto
358 & Wave of Solution

Mediatoimisto / Media agency
Initiative