Asiakaskokemuksen kehitys ilman luovaa suunnittelua on turhaa

Asiakaskokemuksen kehitys ilman luovaa suunnittelua on turhaa

Published
March 3, 2025
Words

Asiakaskokemuksen muotoilussa on valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia, jota monet suomalaiset yritykset voisivat ulosmitata brändityössään. Asiakaskokemuksen kehittämisen ytimessä tulee olla luovuus.

Asiakaskokemus on terminä monitulkintainen ja usein kokemusta ajatellaan kapeasti. Tämän vuoksi monen brändityön lopputulemana on edelleen kristallinkirkkaaksi hiottu brändifilmi ja digipinnat täyttävä kampanja. Toinen sudenkuoppa on asiakaskokemuksen kehittäminen erillään brändistä, jolloin potentiaali brändin erottumisesta lässähtää.

Kokemuksen muotoilu vaatii sekä luovia ratkaisuja että luovaa ajattelua. Siiloutunut ajattelutapa (kuten millä tahansa luovalla alalla) on pahin rajoitin kokemukselle. Kokemus vaatii ekosysteemiajattelua. Sen sijaan, että sosiaalinen media nähdään pelkästään markkinointina tai verkkokauppa myyntinä, tulisi näitä tarkastella mahdollisuuksina kokemuksen kohottamiselle.

Ilman luovuutta on lopputuloksena toinen toistaan muistuttava tuote, palvelu tai kokemus, jotka eivät luo arvoa eivätkä herätä tunteita. Siksi asiakaskokemuksen kannalta luovuus on kovinta valuuttaa. Make it or break it. Zig when others zag. Tämä konkretisoituu viimeistään kun asiakaskokemus hyödykkeistyy ja muuttuu pahimmillaan tuotantolinjamaiseksi suorittamiseksi. Totuuden nimissä aidosti kekseliäitä ratkaisuja on tällä hetkellä harvassa. Työtä siis riittää.

Kokemustyö alkaa 358:lla kokonaista asiakaspolkua tarkastelemalla. Herkullisinta on päästä tarttumaan kaikista harmaimpiin ja tylsimpiin touch pointteihin. Näissä hetkissä luovuus pääsee kukkimaan; kuinka tehdä tästä kohtaamisesta mieleenpainuva, ilahduttava, outo tai erikoinen.

Brändin rakentamisen näkökulmasta on arvokasta pohtia kuinka jokaisesta kosketuspisteestä tehdään mahdollisimman mieleenpainuva, sen sijaan, että kaikki olisi vain helppoa ja nopeaa.

Termi- ja teknologiaviidakon keskellä tulisi pitää mielessä se tärkein – ihminen. Näin yksittäisten tuotosten sijaan rakennetaan kokonaisuutta, joka puhuttaa ja jää mieleen. Ja brändifilmistä puheen ollen, parhaimmillaan lopputuloksena on brändi, jonka mainonta ei tunnu mainonnalta.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all