Asiakaskokemuksen kehitys ilman luovaa suunnittelua on turhaa

Asiakaskokemuksen kehitys ilman luovaa suunnittelua on turhaa

Published
March 3, 2025
Words

Asiakaskokemuksen muotoilussa on valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia, jota monet suomalaiset yritykset voisivat ulosmitata brändityössään. Asiakaskokemuksen kehittämisen ytimessä tulee olla luovuus.

Asiakaskokemus on terminä monitulkintainen ja usein kokemusta ajatellaan kapeasti. Tämän vuoksi monen brändityön lopputulemana on edelleen kristallinkirkkaaksi hiottu brändifilmi ja digipinnat täyttävä kampanja. Toinen sudenkuoppa on asiakaskokemuksen kehittäminen erillään brändistä, jolloin potentiaali brändin erottumisesta lässähtää.

Kokemuksen muotoilu vaatii sekä luovia ratkaisuja että luovaa ajattelua. Siiloutunut ajattelutapa (kuten millä tahansa luovalla alalla) on pahin rajoitin kokemukselle. Kokemus vaatii ekosysteemiajattelua. Sen sijaan, että sosiaalinen media nähdään pelkästään markkinointina tai verkkokauppa myyntinä, tulisi näitä tarkastella mahdollisuuksina kokemuksen kohottamiselle.

Ilman luovuutta on lopputuloksena toinen toistaan muistuttava tuote, palvelu tai kokemus, jotka eivät luo arvoa eivätkä herätä tunteita. Siksi asiakaskokemuksen kannalta luovuus on kovinta valuuttaa. Make it or break it. Zig when others zag. Tämä konkretisoituu viimeistään kun asiakaskokemus hyödykkeistyy ja muuttuu pahimmillaan tuotantolinjamaiseksi suorittamiseksi. Totuuden nimissä aidosti kekseliäitä ratkaisuja on tällä hetkellä harvassa. Työtä siis riittää.

Kokemustyö alkaa 358:lla kokonaista asiakaspolkua tarkastelemalla. Herkullisinta on päästä tarttumaan kaikista harmaimpiin ja tylsimpiin touch pointteihin. Näissä hetkissä luovuus pääsee kukkimaan; kuinka tehdä tästä kohtaamisesta mieleenpainuva, ilahduttava, outo tai erikoinen.

Brändin rakentamisen näkökulmasta on arvokasta pohtia kuinka jokaisesta kosketuspisteestä tehdään mahdollisimman mieleenpainuva, sen sijaan, että kaikki olisi vain helppoa ja nopeaa.

Termi- ja teknologiaviidakon keskellä tulisi pitää mielessä se tärkein – ihminen. Näin yksittäisten tuotosten sijaan rakennetaan kokonaisuutta, joka puhuttaa ja jää mieleen. Ja brändifilmistä puheen ollen, parhaimmillaan lopputuloksena on brändi, jonka mainonta ei tunnu mainonnalta.

more of our thoughts

Brändi, kerro tarina tai katoat.
Sep 16, 2025

Brändi, kerro tarina tai katoat.

Huomio on tiukassa olevaa valuuttaa. Some pursuaa sisältöjä ja markkinoilla on enemmän palveluita ja tuotteita kuin koskaan. Kilpailu on kovaa ja käytännön erot häviävän pieniä. Taskulämpimän massan keskellä voittajia ovat ne, jotka tekevät tarinankerronnasta strategisen voimavaran.

Read more
Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
see all