Asiakaskokemuksen kehitys ilman luovaa suunnittelua on turhaa

Asiakaskokemuksen kehitys ilman luovaa suunnittelua on turhaa

Published
March 3, 2025
Words

Asiakaskokemuksen muotoilussa on valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia, jota monet suomalaiset yritykset voisivat ulosmitata brändityössään. Asiakaskokemuksen kehittämisen ytimessä tulee olla luovuus.

Asiakaskokemus on terminä monitulkintainen ja usein kokemusta ajatellaan kapeasti. Tämän vuoksi monen brändityön lopputulemana on edelleen kristallinkirkkaaksi hiottu brändifilmi ja digipinnat täyttävä kampanja. Toinen sudenkuoppa on asiakaskokemuksen kehittäminen erillään brändistä, jolloin potentiaali brändin erottumisesta lässähtää.

Kokemuksen muotoilu vaatii sekä luovia ratkaisuja että luovaa ajattelua. Siiloutunut ajattelutapa (kuten millä tahansa luovalla alalla) on pahin rajoitin kokemukselle. Kokemus vaatii ekosysteemiajattelua. Sen sijaan, että sosiaalinen media nähdään pelkästään markkinointina tai verkkokauppa myyntinä, tulisi näitä tarkastella mahdollisuuksina kokemuksen kohottamiselle.

Ilman luovuutta on lopputuloksena toinen toistaan muistuttava tuote, palvelu tai kokemus, jotka eivät luo arvoa eivätkä herätä tunteita. Siksi asiakaskokemuksen kannalta luovuus on kovinta valuuttaa. Make it or break it. Zig when others zag. Tämä konkretisoituu viimeistään kun asiakaskokemus hyödykkeistyy ja muuttuu pahimmillaan tuotantolinjamaiseksi suorittamiseksi. Totuuden nimissä aidosti kekseliäitä ratkaisuja on tällä hetkellä harvassa. Työtä siis riittää.

Kokemustyö alkaa 358:lla kokonaista asiakaspolkua tarkastelemalla. Herkullisinta on päästä tarttumaan kaikista harmaimpiin ja tylsimpiin touch pointteihin. Näissä hetkissä luovuus pääsee kukkimaan; kuinka tehdä tästä kohtaamisesta mieleenpainuva, ilahduttava, outo tai erikoinen.

Brändin rakentamisen näkökulmasta on arvokasta pohtia kuinka jokaisesta kosketuspisteestä tehdään mahdollisimman mieleenpainuva, sen sijaan, että kaikki olisi vain helppoa ja nopeaa.

Termi- ja teknologiaviidakon keskellä tulisi pitää mielessä se tärkein – ihminen. Näin yksittäisten tuotosten sijaan rakennetaan kokonaisuutta, joka puhuttaa ja jää mieleen. Ja brändifilmistä puheen ollen, parhaimmillaan lopputuloksena on brändi, jonka mainonta ei tunnu mainonnalta.

more of our thoughts

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?
May 15, 2025

Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?

Tulevaisuuteen valmistautuminen on elintärkeää kaiken kokoisille yrityksille. Ennustajan lahjojen sijaan tiedolla johdetut käsitykset tulevasta ja syvä ymmärrys kohderyhmän tulevaisuuden tarpeista parantavat merkittävästi yrityksen kriisinkestävyyttä. Valmius reagoida ja sopeutua äkillisiinkin muutoksiin tarjoaa jatkuvaa etumatkaa kilpailijoihin, siinä missä sokeasti hetkessä elävä jää auttamattomasti jumbosijalle.

Read more
Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
see all