Ei ne sanat, vaan bränditeot

Ei ne sanat, vaan bränditeot

Published
March 10, 2025
Words

Maailmassa riittää toinen toistaan äänekkäämpiä huutajia, mutta kuinka moni oikeasti seisoo sanojensa takana? Pohdimme konkreettisten tekojen yhä kasvavaa merkitystä brändien ytimessä.

Toteutimme kesällä 2024 Škodalle bränditekona Suomen suurimman aarrejahdin. Sen seurauksena lähes 10 000 suomalaista heittäytyi ratkomaan vihjeitä ja tekemään salapoliisityötä löytääkseen kadonneet autonavaimet, jotka aukaisisivat ovet uudistettuun Škoda Kodiaqiin vuoden ajaksi.

Kolmen viikon #kodiaqkadoksissa-aarrejahti kannusti tarkastelemaan ympäristöä uusin silmin ja haastoi kokemaan jotain aivan uutta. Alallaan täysin poikkeuksellinen bränditeko sitoutti suomalaiset yli 56 000 tunnin ajaksi brändin pariin ja saavutti huikeat tulokset, vahvistaen brändimielikuvaa maanlaajuisesti.

Brändit vakuuttelevat kaikenlaista arvoista missioon ja asiakaslupauksiin. Pelkällä kirjallisella lätinällä ei kuitenkaan pötkitä pitkälle, vaan tarvitaan tekoja.  Bränditeoilla yritys tuo arvonsa konkreettisella toiminnalla näkyväksi kuluttajien arjessa.

Sitouttamista ja samaistumispintaa

Branditeko itsessään voi olla melkeinpä mitä vain, kuten elämys, kulttuuriteko, yhteisön tukemista, alan normeja haastava teko, tai merkittävä innovaatio. Yhä useammat brändit tekevät myös kannanottoja johonkin yhteiskunnalliseen tai vastuullisuuteen liittyvään asiaan – joko teon keskiössä tai sen yhteydessä. Brändien kantaaottavuus on ollut kasvavissa määrin yksi merkittävistä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Erityisesti nuorempien sukupolvien edustajat pitävät tärkeänä, että yrityksen toiminta kohtaa oman arvomaailman kanssa.

Bränditeolla voit lunastaa brändin lupausta käytännössä ja todistaa, että brändisi seisoo arvojensa takana. Toisin sanottuna se tekee brändistäsi inhimillisen ja vuorovaikuttavan toimijan ihmisten päivittäisessä elämässä. Inhimillisyys puhuttelee ja teot resonoivat erityisesti samat arvot tai ajatusmaailman jakavissa ihmisissä. Se jos jokin vahvistaa brändimielikuvaa ja lojaliteettia.

Toisaalta bränditeko voi sitouttaa kohderyhmää ja aktivoida ihmisiä viettämään aikaa brändin parissa niin pääkohderyhmästä kuin sen ulkopuolelta. Škodan aarrejahdissa ihmisten sitouttaminen brändin pariin oli yksi keskeisimpiä tavoitteita ja huolellisesti suunniteltu kokonaisuus ylitti kaikki odotukset. Parhaassa tapauksessa hyvin toteutettu bränditeko tarjoaakin vuorovaikutuksellisuuden kautta uniikin kilpailuedun ja tavoittaa täysin uusia kohderyhmiä.

Sudenkuopista selviää suunnitelmallisuudella

Ilman kunnollista strategista viitekehystä lopputuloksena on hataraa sohimista ja irrallisia kokonaisuuksia. Pahimmillaan epäjohdonmukainen tekeminen johtaa brändiin, joka pönöttää tumput suorana ja katoaa massaan. Toisaalta hyvälläkin strategiapohjalla varustettu brändi kompuroi, jos kokonaisuus ei ole hallussa. Huonosti ajoitettu teko saa helposti aikaan enemmän tuhoa kuin hyvää ja brändin imago voi kokea kovan kolauksen.

Ongelmia syntyy myös silloin, jos teko ei ole vahvasti kiinni brändin ytimessä – epäloogisuus on pahinta myrkkyä brändimielikuvalle ja menestykselle. Jotta vaikuttavia bränditekoja voidaan siis tehdä, tarvitaan niiden pohjalle vahvan strategian ja hyvin pureskellun brändi-identiteetin ohella säntillistä suunnittelua.

Oletko pohtinut, miten viedä brändisi arvot konkreettisiksi teoiksi ja erottua massasta? Varaa 30 minuutin juttutuokio kanssamme, niin käydään yhdessä läpi brändisi nykytilanne ja keskustellaan tarkemmin, millaisilla teoilla brändisi saataisiin tehokkaasti näkymään ja kuulumaan kuluttajien arjessa. Löydät vapaat ajat täältä!

more of our thoughts

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
see all