Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Published
March 10, 2025
Words

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Kun autoimme gluteenittoman leivonnan edelläkävijää, Moilasta, kirkastamaan strategiaansa ja määrittelemään selkeän brändiposition, aloitettiin työ mittavalla bränditutkimuksella. Syvennyimme markkinatilanteeseen ja siihen, mitä gluteenittomien tuotteiden kuluttajat pitävät erityisen tärkeänä ja millaisilla asioilla kategoriassa on mahdollista erottautua.


Tutkimuksen pohjalta Moilas positioitui rohkeaksi suunnannäyttäjäksi ja gluteenittomien tuotteita koskevien harhaluulojen purkajaksi, jolla on uskallusta kokeilla uutta ja joka tarjoilee makuelämyksiä ilman kompromisseja – toisin sanottuna Moilas vastaa nyt suoraan asioihin, joita gluteenittomien tuotteiden käyttäjät ovat kipeästi kaivanneet.

 

Mittarit kuntoon

Brändi ei ole pelkkä logo tai slogan – se on sitä, mitä ihmiset ajattelevat ja tuntevat yrityksestäsi. Siksi brändin mittaaminen on välttämätöntä. Brändistäsi on saatavilla valtava määrä tietoa, joka tarjoaa syväluotaavaa ymmärrystä kohdeyleisöstäsi.


Jos mittarit eivät kuitenkaan ole kunnossa, on brändin kehittäminen kuin suunnistamista ilman karttaa. Arvailemalla, mutuilemalla tai tekemällä päätöksiä väärän datan pohjalta voi brändityö valua täysin hukkaan, kun panostat vääriin asioihin – ja pahimmassa tapauksessa menetät kilpailuetusi kokonaan.
 

Kilpailuetu syntyy varmasta tiedosta, ei veikkailusta

Brändin tunnettuus on kaiken A ja O. Jos kohderyhmäsi ei tiedä brändiäsi, on turha odottaa sen käyvän heillä mielen vieressäkään brändejä harkitessa. Pelkät numerot eivät toki riitä tunnettuuden mittaamiseen, sillä onhan kyse siitä, miten vahvasti ja millä tavalla brändisi on ihmisten mielessä. Top of Mind -prosenttien laskeskelu sekä brändiä harkitsevien ja sitä suosivien osuus suhteessa kilpailijoihin kuitenkin paljastavat, missä asioissa olet jäämässä kakkoseksi – ja sen, oletko edes pelissä mukana. Tärkeintä onkin, että käytössä olevat mittarit osoittavat, missä tunnettuudessa todellisuudessa mennään.
 

Brändimielikuva on toisaalta ratkaiseva tekijä siinä, miksi asiakas valitsee sinun brändisi kilpailijan yli. Vahvuuksien ja heikkouksien analysoiminen antavat tärkeitä toiminnallisia suuntaviivoja brändin kehittämiselle. Mittaamalla, millaisia ominaisuuksia kohdeyleisösi liittää brändiisi, saat kattavan kokonaiskuvan siitä, missä brändisi loistaa ja missä työtä vielä riittää. Jos brändisi viestintä ja asiakaskokemus eivät ole linjassa keskenään, syntyy akuutti luottamuspula, joka voi romuttaa kaiken jo tehdyn brändityön. Siksi tarvitaan tietoa ja vahva strategia – oikeanlaisen mielikuvan rakentaminen ei ole koskaan sattumien summaa.

 
Brändikokemus taas on se, mikä joko sitouttaa asiakkaat tai ajaa heidät tiehensä. Kankea ostopolku tai pettymyksen aiheuttava asiakaspalvelu ovat omiaan kääntämään potentiaalisimmatkin asiakkaat kilpailijan puoleen. Siksi on äärettömän tärkeää olla perillä siitä, miten asiakkaasi oikeastaan kokevat brändisi eri kosketuspisteissä ja miten se vaikuttaa suositteluhalukkuuteen.


Kurssi kohti tuloksia

Ilman mittaamista ei siis oikeastaan ole brändityötä: on vain arvailua ja paikoillaan junnaamista. Oikeilla mittareilla ymmärrät aidosti brändisi tilanteen ja varmistat, että resursseja käytetään varmasti siellä, missä niitä kipeästi kaivataan. Eikä kyse ole tietenkään vain mittareiden kautta haalitusta datasta – kyse on siitä, millaisen brändin oikeasti haluat rakentaa ja mitä olet valmis tekemään sen eteen.

 
Eiköhän laiteta brändisi mittarit kuntoon – vai suunnistatko mieluummin sokkona? Meillä 358:lla strategiantyöt tehdään aina tietojohtoisesti ja brändiauditoinnin kattavuus määritellään tarvelähtöisesti huomioiden niin brändisi, toimialasi kuin omat toiveesikin. Varaa lyhyt juttutuokio kanssamme, niin keskustellaan tarkemmin brändisi nykytilanteesta ja tulevaisuuden tarpeista – meidän kanssamme mutuilu joutaa romukoppaan ja brändityösi lähtee täydellä teholla kohti aitoja tuloksia. Löydät vapaat ajat täältä!

more of our thoughts

Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?
May 15, 2025

Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?

Tulevaisuuteen valmistautuminen on elintärkeää kaiken kokoisille yrityksille. Ennustajan lahjojen sijaan tiedolla johdetut käsitykset tulevasta ja syvä ymmärrys kohderyhmän tulevaisuuden tarpeista parantavat merkittävästi yrityksen kriisinkestävyyttä. Valmius reagoida ja sopeutua äkillisiinkin muutoksiin tarjoaa jatkuvaa etumatkaa kilpailijoihin, siinä missä sokeasti hetkessä elävä jää auttamattomasti jumbosijalle.

Read more
Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
see all