Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Published
March 10, 2025
Words

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Kun autoimme gluteenittoman leivonnan edelläkävijää, Moilasta, kirkastamaan strategiaansa ja määrittelemään selkeän brändiposition, aloitettiin työ mittavalla bränditutkimuksella. Syvennyimme markkinatilanteeseen ja siihen, mitä gluteenittomien tuotteiden kuluttajat pitävät erityisen tärkeänä ja millaisilla asioilla kategoriassa on mahdollista erottautua.


Tutkimuksen pohjalta Moilas positioitui rohkeaksi suunnannäyttäjäksi ja gluteenittomien tuotteita koskevien harhaluulojen purkajaksi, jolla on uskallusta kokeilla uutta ja joka tarjoilee makuelämyksiä ilman kompromisseja – toisin sanottuna Moilas vastaa nyt suoraan asioihin, joita gluteenittomien tuotteiden käyttäjät ovat kipeästi kaivanneet.

 

Mittarit kuntoon

Brändi ei ole pelkkä logo tai slogan – se on sitä, mitä ihmiset ajattelevat ja tuntevat yrityksestäsi. Siksi brändin mittaaminen on välttämätöntä. Brändistäsi on saatavilla valtava määrä tietoa, joka tarjoaa syväluotaavaa ymmärrystä kohdeyleisöstäsi.


Jos mittarit eivät kuitenkaan ole kunnossa, on brändin kehittäminen kuin suunnistamista ilman karttaa. Arvailemalla, mutuilemalla tai tekemällä päätöksiä väärän datan pohjalta voi brändityö valua täysin hukkaan, kun panostat vääriin asioihin – ja pahimmassa tapauksessa menetät kilpailuetusi kokonaan.
 

Kilpailuetu syntyy varmasta tiedosta, ei veikkailusta

Brändin tunnettuus on kaiken A ja O. Jos kohderyhmäsi ei tiedä brändiäsi, on turha odottaa sen käyvän heillä mielen vieressäkään brändejä harkitessa. Pelkät numerot eivät toki riitä tunnettuuden mittaamiseen, sillä onhan kyse siitä, miten vahvasti ja millä tavalla brändisi on ihmisten mielessä. Top of Mind -prosenttien laskeskelu sekä brändiä harkitsevien ja sitä suosivien osuus suhteessa kilpailijoihin kuitenkin paljastavat, missä asioissa olet jäämässä kakkoseksi – ja sen, oletko edes pelissä mukana. Tärkeintä onkin, että käytössä olevat mittarit osoittavat, missä tunnettuudessa todellisuudessa mennään.
 

Brändimielikuva on toisaalta ratkaiseva tekijä siinä, miksi asiakas valitsee sinun brändisi kilpailijan yli. Vahvuuksien ja heikkouksien analysoiminen antavat tärkeitä toiminnallisia suuntaviivoja brändin kehittämiselle. Mittaamalla, millaisia ominaisuuksia kohdeyleisösi liittää brändiisi, saat kattavan kokonaiskuvan siitä, missä brändisi loistaa ja missä työtä vielä riittää. Jos brändisi viestintä ja asiakaskokemus eivät ole linjassa keskenään, syntyy akuutti luottamuspula, joka voi romuttaa kaiken jo tehdyn brändityön. Siksi tarvitaan tietoa ja vahva strategia – oikeanlaisen mielikuvan rakentaminen ei ole koskaan sattumien summaa.

 
Brändikokemus taas on se, mikä joko sitouttaa asiakkaat tai ajaa heidät tiehensä. Kankea ostopolku tai pettymyksen aiheuttava asiakaspalvelu ovat omiaan kääntämään potentiaalisimmatkin asiakkaat kilpailijan puoleen. Siksi on äärettömän tärkeää olla perillä siitä, miten asiakkaasi oikeastaan kokevat brändisi eri kosketuspisteissä ja miten se vaikuttaa suositteluhalukkuuteen.


Kurssi kohti tuloksia

Ilman mittaamista ei siis oikeastaan ole brändityötä: on vain arvailua ja paikoillaan junnaamista. Oikeilla mittareilla ymmärrät aidosti brändisi tilanteen ja varmistat, että resursseja käytetään varmasti siellä, missä niitä kipeästi kaivataan. Eikä kyse ole tietenkään vain mittareiden kautta haalitusta datasta – kyse on siitä, millaisen brändin oikeasti haluat rakentaa ja mitä olet valmis tekemään sen eteen.

 
Eiköhän laiteta brändisi mittarit kuntoon – vai suunnistatko mieluummin sokkona? Meillä 358:lla strategiantyöt tehdään aina tietojohtoisesti ja brändiauditoinnin kattavuus määritellään tarvelähtöisesti huomioiden niin brändisi, toimialasi kuin omat toiveesikin. Varaa lyhyt juttutuokio kanssamme, niin keskustellaan tarkemmin brändisi nykytilanteesta ja tulevaisuuden tarpeista – meidän kanssamme mutuilu joutaa romukoppaan ja brändityösi lähtee täydellä teholla kohti aitoja tuloksia. Löydät vapaat ajat täältä!

more of our thoughts

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
see all