Etnografialla tuot piilotarpeet päivänvaloon

Etnografialla tuot piilotarpeet päivänvaloon

Published
March 3, 2025
Words

Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?

Teemme päivittäin valtavan määrän valintoja. Mieltymykset, tottumukset, kulttuuri, arvot, tunteet ja sosiaaliset normit ohjaavat päätöksiämme aktiivisesti ja alitajuntaisesti. Miten ajattelemme ja kerromme toimivamme, ei kuitenkaan aina ole linjassa sen kanssa, mitä oikeasti teemme – ja viimeistään tähän myös asiakasymmärrys usein päättyy.

Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?

Ihmiskeskeisten brändien kehittäminen vaatii aina syvällistä asiakasymmärrystä. Laadullisista tutkimusmenetelmistä etnografia auttaa tarkastelemaan ihmisiä heidän omassa arkiympäristössään ja paljastaa piileviäkin tarpeita, jotka jäisivät muilla menetelmillä havaitsematta. Etnografia antaa mahdollisuuden pureutua siihen, mitä ihmisten arjessa todella tapahtuu: miksi valintoja tehdään, millaisia autenttisia reaktioita asiayhteyksissä muodostuu ja millaisia tunteita tilanteissa herää.

Siinä missä haastattelu-ja kyselytutkimukset tarjoavat erinomaista dataa ja antavat hyvän pohjan asiakastuntemukselle, päästään etnografian avulla asiakasymmärryksessä vieläkin syvemmälle – aitoon ihmistuntemukseen. Siksi se antaa poikkeuksellisen hyvän pohjan kokonaisvaltaiseen brändin kehitykseen.

Kun tunnet asiakkaasi arjen ja ymmärrät, mitkä asiat hänen toimintaansa ohjaavat ja miten, pystyt myös toteuttamaan aidosti hänen tarpeisiinsa vastaavia ratkaisuja. Ihmiskeskeisyys on asiakaslähtöisyyttä sen parhaassa muodossa.

Haluatko vahvistaa brändisi asiakasymmärrystä? Varaa 30 minuutin jutteluaika kanssamme – kerromme kuinka hyödynsimme etnografiaa mm. Oppi&Ilon liiketoimintamallien muotoilussa ja HSL:n brändikonseptin suunnittelussa. Vapaat ajat näet tästä.

more of our thoughts

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?
May 15, 2025

Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?

Tulevaisuuteen valmistautuminen on elintärkeää kaiken kokoisille yrityksille. Ennustajan lahjojen sijaan tiedolla johdetut käsitykset tulevasta ja syvä ymmärrys kohderyhmän tulevaisuuden tarpeista parantavat merkittävästi yrityksen kriisinkestävyyttä. Valmius reagoida ja sopeutua äkillisiinkin muutoksiin tarjoaa jatkuvaa etumatkaa kilpailijoihin, siinä missä sokeasti hetkessä elävä jää auttamattomasti jumbosijalle.

Read more
Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
see all