Etnografialla tuot piilotarpeet päivänvaloon

Etnografialla tuot piilotarpeet päivänvaloon

Published
March 3, 2025
Words

Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?

Teemme päivittäin valtavan määrän valintoja. Mieltymykset, tottumukset, kulttuuri, arvot, tunteet ja sosiaaliset normit ohjaavat päätöksiämme aktiivisesti ja alitajuntaisesti. Miten ajattelemme ja kerromme toimivamme, ei kuitenkaan aina ole linjassa sen kanssa, mitä oikeasti teemme – ja viimeistään tähän myös asiakasymmärrys usein päättyy.

Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?

Ihmiskeskeisten brändien kehittäminen vaatii aina syvällistä asiakasymmärrystä. Laadullisista tutkimusmenetelmistä etnografia auttaa tarkastelemaan ihmisiä heidän omassa arkiympäristössään ja paljastaa piileviäkin tarpeita, jotka jäisivät muilla menetelmillä havaitsematta. Etnografia antaa mahdollisuuden pureutua siihen, mitä ihmisten arjessa todella tapahtuu: miksi valintoja tehdään, millaisia autenttisia reaktioita asiayhteyksissä muodostuu ja millaisia tunteita tilanteissa herää.

Siinä missä haastattelu-ja kyselytutkimukset tarjoavat erinomaista dataa ja antavat hyvän pohjan asiakastuntemukselle, päästään etnografian avulla asiakasymmärryksessä vieläkin syvemmälle – aitoon ihmistuntemukseen. Siksi se antaa poikkeuksellisen hyvän pohjan kokonaisvaltaiseen brändin kehitykseen.

Kun tunnet asiakkaasi arjen ja ymmärrät, mitkä asiat hänen toimintaansa ohjaavat ja miten, pystyt myös toteuttamaan aidosti hänen tarpeisiinsa vastaavia ratkaisuja. Ihmiskeskeisyys on asiakaslähtöisyyttä sen parhaassa muodossa.

Haluatko vahvistaa brändisi asiakasymmärrystä? Varaa 30 minuutin jutteluaika kanssamme – kerromme kuinka hyödynsimme etnografiaa mm. Oppi&Ilon liiketoimintamallien muotoilussa ja HSL:n brändikonseptin suunnittelussa. Vapaat ajat näet tästä.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all