Etnografialla tuot piilotarpeet päivänvaloon

Etnografialla tuot piilotarpeet päivänvaloon

Published
March 3, 2025
Words

Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?

Teemme päivittäin valtavan määrän valintoja. Mieltymykset, tottumukset, kulttuuri, arvot, tunteet ja sosiaaliset normit ohjaavat päätöksiämme aktiivisesti ja alitajuntaisesti. Miten ajattelemme ja kerromme toimivamme, ei kuitenkaan aina ole linjassa sen kanssa, mitä oikeasti teemme – ja viimeistään tähän myös asiakasymmärrys usein päättyy.

Kysymys: kenelle suunnittelet ja kehität palveluitasi, tuotteitasi, myyntiäsi ja brändiäsi? Asiakkaille tietenkin, on todennäköisesti vastauksesi. ”Asiakas” tarkoittaa jokaiselle yritykselle usein hieman eri asioita ja muodostuvan mielikuvan alla on erinäisiä määrittelyitä, tutkimuksia ja profilointeja. Mutta kuinka syvälle ymmärryksesi tästä päätöksiä tekevästä ihmisestä todellisuudessa yltää?

Ihmiskeskeisten brändien kehittäminen vaatii aina syvällistä asiakasymmärrystä. Laadullisista tutkimusmenetelmistä etnografia auttaa tarkastelemaan ihmisiä heidän omassa arkiympäristössään ja paljastaa piileviäkin tarpeita, jotka jäisivät muilla menetelmillä havaitsematta. Etnografia antaa mahdollisuuden pureutua siihen, mitä ihmisten arjessa todella tapahtuu: miksi valintoja tehdään, millaisia autenttisia reaktioita asiayhteyksissä muodostuu ja millaisia tunteita tilanteissa herää.

Siinä missä haastattelu-ja kyselytutkimukset tarjoavat erinomaista dataa ja antavat hyvän pohjan asiakastuntemukselle, päästään etnografian avulla asiakasymmärryksessä vieläkin syvemmälle – aitoon ihmistuntemukseen. Siksi se antaa poikkeuksellisen hyvän pohjan kokonaisvaltaiseen brändin kehitykseen.

Kun tunnet asiakkaasi arjen ja ymmärrät, mitkä asiat hänen toimintaansa ohjaavat ja miten, pystyt myös toteuttamaan aidosti hänen tarpeisiinsa vastaavia ratkaisuja. Ihmiskeskeisyys on asiakaslähtöisyyttä sen parhaassa muodossa.

Haluatko vahvistaa brändisi asiakasymmärrystä? Varaa 30 minuutin jutteluaika kanssamme – kerromme kuinka hyödynsimme etnografiaa mm. Oppi&Ilon liiketoimintamallien muotoilussa ja HSL:n brändikonseptin suunnittelussa. Vapaat ajat näet tästä.

more of our thoughts

Brändi, kerro tarina tai katoat.
Sep 16, 2025

Brändi, kerro tarina tai katoat.

Huomio on tiukassa olevaa valuuttaa. Some pursuaa sisältöjä ja markkinoilla on enemmän palveluita ja tuotteita kuin koskaan. Kilpailu on kovaa ja käytännön erot häviävän pieniä. Taskulämpimän massan keskellä voittajia ovat ne, jotka tekevät tarinankerronnasta strategisen voimavaran.

Read more
Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
see all