Kumppanuuden aloittaminen luovan toimiston kanssa on suuri päätös. Ei ole mikään yllätys, että sitoutuminen erityisesti pitkäaikaiseen kumppanuuteen tai mittavaan projektiin mietityttää – luova yhteistyö vaatii aina rutkasti molemminpuolista luottamusta, uskallusta ja ymmärrystä. Hektisen arjen ja budjettipyörityksen keskellä helppo ratkaisu on lyödä jarrut pohjaan ja odottaa jotain toista hetkeä yhteistyön aloittamiselle.
Sitä parasta hetkeä odotatkin sitten ikuisesti – sitä ei nimittäin ole olemassa. Toiseksi paras hetki sen sijaan on nyt.
Myynti sakkaa ja investoinnit seisovat
Myynnin haasteet ovat hyvin tyypillinen syy tarkastella markkinointibudjettia kriittisesti. Taantuman jälkimainigeissa ja talouden toipuessa toivottua hitaammin moni päätyy jäädyttämään kaikki markkinoinnin investoinnit ja jää lähes tyhjällä tankilla parkkiin odottamaan myynnin piristymistä. Usein taustalla on halu keskittää resursseja myyntiin ja minimoida ei-välttämättömiä kuluja nopeiden ratkaisujen toivossa.
Pikasäästöt markkinoinnin kustannuksella pahimmillaan vain syventävät myynnin haasteita. Kaara voi lähteä vauhdilla lapasesta ja negatiiviset vaikutukset näkyvät tuloksessa pitkään: muun muassa Share of Voicen ja Top of Mindin kaventuminen näkyvät herkästi suoraan myyntiputken köyhtymisenä. Investointien lykkääminen voikin kostautua myöhemmin, kun niitä starttaillaan uudelleen – äkisti onkin haalittava takaisin kilpailijoiden investointien myötä menetettyä markkinaosuutta, eikä asiakasuskollisuuskaan yleensä selviä kolhuitta.
Markkinointi on myynnin paras ystävä: strateginen työkalu ja panostus kasvuun, joka houkuttelee asiakkaita ja ajaa brändin tunnettuutta. Mäkilähdössä kaasun määrä ratkaisee – kun investoit haastavinakin aikoina oikeisiin markkinointitoimenpiteisiin palkitsee myynnin nopeampana palautumisena tavoitetasolle ja pitkän aikavälin kasvuna.
Budjetin mentävä hintalappu
Työmme suola on esitellä luovia ja strategisia ehdotuksia eri toimialojen potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille. Usein olemmekin mahtavassa tilanteessa, jossa asiakas paitsi innostuu ehdotuksesta myös käynnistelee omaa ideamoottoriaan ehdotuksen mahdollisuuksista ja soveltamistavoista. Molemminpuolinen into lähteä kehittämään ja viemään ehdotusta toteen on meille aina ehdottomasti paras mahdollinen pohja niin jatkuvalle yhteistyölle kuin yksittäisille projekteillekin.
Vaikka ehdotus tuntuisi aivan täydelliseltä, hintalappu on sisäisistä keskusteluista huolimatta toisinaan liian suuri. Sinun ei kuitenkaan tarvitse lyödä jarruja samantien pohjaan asti ja lopettaa keskustelua niille sijoilleen. Ehdotusta ja toteutusta voidaan lähes poikkeuksetta skaalata sopivalle tasolle. Voidaan karsia asioita, etsiä kompromisseja ja ohjata tekemistä kaikista oleellisimpaan. Pankkia ei myöskään tarvitse räjäyttää kertalaakista – liikkeelle voidaan lähteä hitaammin ja pienemmin, ja kaasua lisätä sitten, kun investointiin on enemmän resursseja. Mahdollista on myös rakentaa alkuperäistä mukaileva vaihtoehtoinen kokonaisuus, joka on räätälöity budjettiraameihin sopivaksi. Vaihtoehtoja siis piisaa, eikä timanttilta tuntuvaa ideaa ei siis tarvitse suoralta kädeltä pukata liikkuvasta autosta pientareelle.
Ollakko vai eikö olla kumppani?
Monella yrityksellä on markkinointiin ja mainontaan osaava ja tehokas inhouse-tiimi. Kun ilmoille heitetään ajatus luovasta kumppanista, on luonnollista pohtia, onko toimistokumppanin hankkiminen sisäisen tiimin rinnalle ylipäätään järkevää. Pintapuolisesti pohdinta liittyy usein budjettiin – kumppanuus on investointi, siitä ei päästä mihinkään. Pelkkä raha kuitenkin on harvoin se, mistä kiikastaa. Taustalla on usein huolia tiimien päällekkäisyyksistä, roolituksista, riittävästä kontrollista ja kommunikaation sujuvuudesta, joskus myös huonoja kokemuksia kumppanuuksista ja epäilyksiä kumppanin tuomasta arvosta.
Tosiassa hyvä kumppani ei ole kilpailemassa inhouse-tiimin kanssa, joka ajaa lukemattomilla kaistoilla yhtä aikaa. Sen sijaan kumppani sujuvoittaa arjen kulkua ja painaa sopivasti kaasua kaikkeen tekemiseen. Luova toimisto voi ottaa vastuulleen brändin yhdenmukaistamisen sekä kehitystyön, esimerkiksi brändikommunikaation ja –konseptien osalta. In-house-tiimi saa puolestaan rauhassa keskittyä olennaiseen ilman, että vauhti hyytyy, ja sen on helppo lähteä skaalaamaan tekemistä.
Strategisella puolella kumppani voi sparrata johtoa ja auttaa esimerkiksi raamittamaan tekemistä uusiksi, tarjoten objektiivisen mielipiteen päätöksenteon tueksi. Toisaalta kumppani voi myös keskittyä tykittämään ja toteuttamaan luovia ideoita tuoreesta näkökulmasta. Ulkopuolisen kumppanin etu on myös sen tuoma joustavuus tekemiseen – kun käytössä on liuta erikoisosaajia, kasvaa niin nopeus, tehokkuus kuin reagointikykykin. Luova kumppani onkin erinomainen ja itsensä takaisin maksava valinta, kun tavoitteena on nostaa tekemisen rimaa ja viedä brändi uudelle tasolle.
Kumppanuuteen sitoutuminen ja panostaminen ole tyhjänpäiväinen kulu, vaan suora sijoitus yritykseesi. Kun kilpailijat painavat kaasua, vaatii rohkeutta painaa kovempaa. Jos suuntaviivat ovat hieman hukassa, me autamme mielellämme kääntämään rattia oikeaan suuntaan. Varaa 30 minuutin juttutuokio kanssamme, niin katsotaan, millainen potentiaali yhteistyössämme sarastaa. Uskallus on se, joka ajaa yrityksesi suoraan joukon kärkeen.