Strategiaan pohjautuva brändi-identiteetti pesee mutuilun mennen tullen

Strategiaan pohjautuva brändi-identiteetti pesee mutuilun mennen tullen

Published
March 3, 2025
Words

Jaetun arvon luominen on yksi identiteetin merkittävimmistä tehtävistä. Kiinnitymme brändeihin, joilla on tärkeä rooli arjessamme. Tärkein kiintopiste on brändeissä usein niiden identiteetti. Tästä hyvä esimerkki on Iittalan brändiuudistus. Ilme on keino kiinnittyä brändiin ja ankkuroida se osaksi omaa elämäämme.

Jaetun arvon luominen on yksi identiteetin merkittävimmistä tehtävistä. Kiinnitymme brändeihin, joilla on tärkeä rooli arjessamme. Tärkein kiintopiste on brändeissä usein niiden identiteetti. Tästä hyvä esimerkki on Iittalan brändiuudistus. Ilme on keino kiinnittyä brändiin ja ankkuroida se osaksi omaa elämäämme.

Kukaan meistä ei elä tyhjiössä, eivät bränditkään. Sen vuoksi brändi-identiteetin tulee aina pohjautua tutkimukseen, ajatukseen ja näkemykseen – strategiaan. Ilmettä ei tulisi koskaan uusia vain siksi, ettei siitä pidetä, vaan kohderyhmän näkemykseen brändin nykytilasta ja yrityksen näkemykseen suunnasta, johon brändiä halutaan viedä. Identiteettityötä ei saa ostaa (eikä myydä) vakuumissa.

Brändi-identiteetillä on keskeinen rooli strategisessa muutoksessa. Se ohjaa ihmisten ajattelua ja mielikuvia tavoiteltua positiota kohti. Ilman hyvää strategiaa on identiteetin suunnittelu pahimmillaan pelkkää arvailua; tyhjiössä elelyä. Brändi ilman suuntaa voi näyttää kivalta, mutta ei herätä tunteita. Siitä puuttuu johdonmukaisuus ja merkitys ihmisten elämässä.

Kun identiteetti luodaan tai uudistetaan strategian avulla, se…

1.       kiinnittyy brändin ytimeen ja positioon.
2.       ratkaisee ongelmia syvällisemmin eikä vetoa yleisöönsä vain pintapuolisesti.
3.       ohjaa visuaaliset ja verbaaliset ilmaisut yhtenäisen ajattelun alle yksittäisten ja hajanaisten ideoiden sijaan.
4.       kokoaa tekijät yhteen eikä ylenkatso yhdessä tekemistä.
5.       muuttaa monitulkinnallisuuden mitattavaksi.
6.       mahdollistaa rakentavan palautteen antamisen pelkkien henkilökohtaisten mielipiteiden sijasta.

Autoimme hiljattain R-kioskia päivittämään sekä brändistrategiaansa että -identiteettiään. Pohjan työlle loi laaja kuluttajatutkimus, joka antoi suunnan muutokselle. Uusi positio mutkattomana arjen ratkaisijana tarkoitti värien pehmentämistä, typografian uudistamista ja viestien napakoittamista. Muutos ei perustunut mielipiteille, vaan ilmeuudistus johdettiin strategisista valinnoista. Jatkossa Ärrä on raikas tuulahdus hektisen ja monimutkaisen arjen keskellä.

Osaan lopputulemista olet saattanutkin jo törmätä. Muutos ei tapahdu yön yli, ja siksi ei kannata nukkua uudistustarpeen ohi.

Koska olet viimeksi tarkastellut brändisi nykytilaa? Tehdään yhdessä brändistäsi erottuva – 358:n brändin nykytila -tutkimuksella saat selville, miten ihmiset näkevät brändisi. Saat meiltä näkymän brändistäsi arvopohjaisella heatmapilla, jolla ohjaat kehitystyötä asiakaslähtöisesti ja strategisesti. Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all