Brändi, kerro tarina tai katoat.

Brändi, kerro tarina tai katoat.

Published
September 16, 2025
Words

Huomio on tiukassa olevaa valuuttaa. Some pursuaa sisältöjä ja markkinoilla on enemmän palveluita ja tuotteita kuin koskaan. Kilpailu on kovaa ja käytännön erot häviävän pieniä. Taskulämpimän massan keskellä voittajia ovat ne, jotka tekevät tarinankerronnasta strategisen voimavaran.

Vaasan Sähkö halusi kasvattaa tunnettuuttaan ja parantaa jalansijaansa kiivaasti kilpaillussa sähkömarkkinassa. Loimme brändille monikanavaisen, tarinallisen videokonseptin, jossa hyväntahtoinen ja yli-innokas Feissari levittää ylihyvien sähkösopimusten ilosanomaa, eikä lannistu pienestä.


Pelkkien viiden sekunnin pikahassuttelujen sijaan teimme rohkean päätöksen luoda sarjan pidempiä, dokumentaarisella tyylillä kuvattuja videoita, joissa sukelletaan syvälle Feissarin arjen koomisiin ja samaistuttaviin tilanteisiin.  Riskinotto kannatti ja erityisesti YouTubessa vastaanotto on ollut poikkeuksellinen: keskimääräinen katseluaika on ollut videosta riippuen yli puolet sen kestosta ja loppuunkatseluprosentti reilusti yli 60 %. Tulokset todistavat, että vaikka elämme lyhytvideoiden kulta-aikaa, huolella suunniteltu tarina on yhä edelleen voimakas, brändejä kantava voima.


Data vs. Tarina


Elämme informaatiotulvan kulta-aikaa. Valinnan vaikeus niin sisällöissä kuin ostopäätöksissä on enemmän sääntö kuin poikkeus, ihmisten resurssit kun ovat hyvin rajallisia. Kun erot sisältöjen sekä palvelujen ja tuotteiden välillä ovat marginaalisen pieniä, top of mindiin sujahtaminen on tarinoinnin taitajalle merkittävästi helpompaa kuin taktiselle lukujen luukuttajalle. Selitys on hyvin simppeli: tarinat ovat fundamentaalinen osa ihmisyyttä. Niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa, tarinoilla on viestitty tietoa, välitetty tunteita ja jaettu kulttuuria – eivätkä nämä perusasiat ole muuttuneet miksikään aikojen saatossa.


On päivän selvää, että numerot ja data muodostavat tärkeän osan markkinointia ja bränditekemistä, mutta niillä harvemmin erottaudutaan. Se ei tarkoita, etteikö numeroilla ja datalla olisi vaikutusvaltaa – päin vastoin, niiden taktinen hyödyntäminen voi kiinnittää huomion hyvinkin tehokkaasti. Ne eivät kuitenkaan muodosta oikein minkäänlaista mielikuvaa brändistä itsestään, saati jätä tunnejälkeä yleisöön. Päätöksenteon keskiössä on yleensä logiikan sijaan tunne, eli pelkillä numeroilla on äärettömän vaikeaa lähteä haastamaan sitä, mikä resonoi kohdeyleisössä tunnetasolla.

 

Tarinan verran aidompaa


Brändin kontekstissa tarinankerronnassa on kyse siis paljon laajemmasta kokonaisuudesta kuin yksittäisen mainoksen tai kampanjan tarinasta: suunnitelmallisesta ja tavoitteellisesta tavasta rakentaa brändiä ja lojaliteettia. Osuva tarina vetää puoleensa ja vetoaa, herättää tunteita ja vie brändin aidosti lähelle kohderyhmää.


Vaasan Sähköllä pyöräytimme feissaroinnin perinteisesti luotaan työntävästä sympaattiseksi ja humoristiseksi. Katsojalle huvittavan samaistuttavia hetkiä riittää, kun Feissari hakeutuu absurdeihinkin myyntitilanteisiin ja asiakkaat tarjoilevat milloin millaisia tekosyitä tilanteesta paetakseen. Terve itseironia ja ymmärrys kohderyhmän kokemuksista olivat avain viihdyttävään tarinakokonaisuuteen, jossa tärkein viesti jäi melkeinpä varkain katsojan mieleen: ylihyvän hinnan vaihtoehto. Samalla aloitimme työn ylihyvän vaihtoehdon viestin viemiseksi kaikkiin brändin kosketuspisteisiin, jotta sama tarina kantaisi läpi koko asiakaspolun ja asiakaskokemus olisi ehjä ja johdonmukainen.


Pääroolissa asiakas


Hyvä tarina ponnistaa brändin ytimestä. Se viestii brändin arvoja ja tarkoitusta, inspiroi ja ohjaa toimimaan. Tärkeintä kuitenkin on, että tarinan keskiössä on asiakas. Melun läpi leikataankin herättämällä kohderyhmässä osallisuuden ja merkityksellisyyden tunteita – siis tarinalla, jonka kohderyhmä kokee omakseen.


Mikä hyvä tarina sitten on, noin niin kuin konkreettisesti? Turhauttava tosiasia on, ettei siihen ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Hyvä tarina ei vain kerro, vaan rakentaa yhteyden brändin ja ihmisen välille. Toisin sanottuna tarvitset aimo annoksen vahvaa asiakasymmärrystä. Varo kuitenkin aliarvioimasta yleisöäsi – asiakasymmärrys ei korvaa totuutta. Pelkät euron kuvat silmissä sepustettu tarina jää nopeasti nalkkiin ja sen negatiivinen kaiku vainoaa pitkään. Lojaliteetti rakentuu luottamukselle.


Pysähtyminen, joka palkitsee


Vauhti kiihtyy ja kiire leimaa nykymaailmaa, mutta ihmiset haluavat edelleen pysähtyä niiden sisältöjen äärelle, jotka tuntuvat merkityksellisiltä ja herättävät mielenkiinnon. Kun some on täynnä tusinatavaraa, tarinat ovat porkkanoita, joiden autenttisuus koukuttaa, erottuu ja palkitsee. Meillä 358:lla taidamme tarinankerronnan sen kaikilla tasoilla, aina strategiasta ja bränditarinan rakentamisesta koko asiakaspolun läpi kantavaan yhtenäiseen kokonaisuuteen.

Osaamisemme kumpuaa inhimillisestä ymmärryksestä ja tekemisemme keskiössä on aina ihminen – aidot oivallukset ovat kaikkien tarinoiden kivijalka. Kaipaako yrityksesi kokonaisvaltaista tarinan kirkastusta tai tuntuuko asiakaspolkunne rikkonaiselta? Varaa 30 minuutin juttutuokio ja aloitetaan uusi, yhteinen tarinamme.

more of our thoughts

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
see all