Hyvästi hajakonseptit, tervetuloa brändialusta!

Hyvästi hajakonseptit, tervetuloa brändialusta!

Published
March 3, 2025
Words

Brändien tavasta viestiä käytetään useita erilaisia ja päällekkäisiä termejä, jotka voivat helposti mennä sekaisin. Vaihtuvien konseptien ja uusien “isojen ideoiden” keksiminen on sekä työlästä että lyhytkatseista. Menestyäkseen tarvitsee brändi jotain selkeän punaisen langan, jotain yksittäisiä konsepteja syvempää ja pysyvämpää – alustan.

Siis minkä? Brändialusta on strateginen viitekehys, joka määrittelee paitsi brändin ydinajatuksen ja tavan viestiä, myös brändin tavan toimia ja olla osa ympäröivää maailmaa. Pelkän markkinointiviestinnän sijaan se yltää kaikkiin brändin eri ulottuvuuksiin luoden johdonmukaisuutta jokaiseen kohtaamispisteeseen. Johdonmukaisuus taas luo tulosta.

Tarkoituksena ei ole siis lisätä uutta olkitähteä kiikkumaan jo tarpeeksi monimutkaiseen markkinointihimmelistöön. Voidaankin sopia, että unohdetaan puheet kattokonsepteista, sateenvarjoteemoista ja kampanjaideoista – puhutaan vaan brändialustasta.  

Toimivan brändialustan taustalla täytyy toki olla hyvin pureskeltu strategia, positiointi ja identiteetti (≠ ilme). Ehtojen täyttyessä, helpottaa alusta brändin arvojen mukaisen toiminnan harjoittamista. Eli siirtymistä puheista tekoihin, myös mainonnan ulkopuolella. Bränditekojen suunnittelu onkin keskeisimpiä hyötyjä brändialustan käytössä – toisin sanoen lunastat asiakkaiden mielessä sitä, mitä brändisi lupaa ja mihin brändisi uskoo.  

Toinen keskeinen hyöty on se, ettei brändille tarvitse määritellä toistuvasti uusia konsepteja. Pulsseissa tehdyt markkinointitoimenpiteet jättävät jälkeensä vain hajanaisen kokoelman hämäriä mielikuvia siitä, mistä brändissä on kyse. Kerta toisensa jälkeen uusiksi keksittyyn insightiin pohjautuvat kampanjakonseptit saavat aikaan lähinnä yhtä hataraa bränditekemistä. Tiukan johdonmukaisuuden puuttuessa kohderyhmän tavoittaminen hankaloituu, eikä toisaalta muodostu selkeää kuvaa siitä, mitä brändi on tai mihin se pyrkii.

Alustan avulla toteutat kokemuksellisempaa brändiä, jolloin jokainen brändin ilmentymä – mainos, tuotelanseeraus tai palvelukokemus – tuo lisäarvoa kokonaiskuvaan. Ja kun siihen sitoudutaan, on sen ulosmitattava arvo kumulatiivista.  

Alustan voi tyrkätä myös uuden yhteistyökumppanin eteen: tällaista brändiä toteutamme, tällaisella keinovalikoimalla. Helppoa! Ja mikä parasta, alusta ei kahlitse dramatisointia tiettyyn muottiin tai tapaan, vaan mahdollistaa parhaimman tavan kertoa brändistä. Luovuus saa siis yhä kukkia. Nyt sillä on vain tavoitteelliset suuntaviivat.

Oikotietä onneen brändialusta ei kuitenkaan tarjoa. Töitä saa paiskia edelleen hartiavoimin, mutta voit olla levollisin mielin siitä, että brändistäsi muotoutuu entistäkin selkeämpi ja yhdenmukaisempi, ja sitä mukaa sekä saavutettavampi että sitouttavampi. Laita siis viestiä, niin keskustellaan tarkemmin brändistänne ja viedään bränditekemisenne kestävälle alustalle!

more of our thoughts

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
see all