Hyvästi hajakonseptit, tervetuloa brändialusta!

Hyvästi hajakonseptit, tervetuloa brändialusta!

Published
March 3, 2025
Words

Brändien tavasta viestiä käytetään useita erilaisia ja päällekkäisiä termejä, jotka voivat helposti mennä sekaisin. Vaihtuvien konseptien ja uusien “isojen ideoiden” keksiminen on sekä työlästä että lyhytkatseista. Menestyäkseen tarvitsee brändi jotain selkeän punaisen langan, jotain yksittäisiä konsepteja syvempää ja pysyvämpää – alustan.

Siis minkä? Brändialusta on strateginen viitekehys, joka määrittelee paitsi brändin ydinajatuksen ja tavan viestiä, myös brändin tavan toimia ja olla osa ympäröivää maailmaa. Pelkän markkinointiviestinnän sijaan se yltää kaikkiin brändin eri ulottuvuuksiin luoden johdonmukaisuutta jokaiseen kohtaamispisteeseen. Johdonmukaisuus taas luo tulosta.

Tarkoituksena ei ole siis lisätä uutta olkitähteä kiikkumaan jo tarpeeksi monimutkaiseen markkinointihimmelistöön. Voidaankin sopia, että unohdetaan puheet kattokonsepteista, sateenvarjoteemoista ja kampanjaideoista – puhutaan vaan brändialustasta.  

Toimivan brändialustan taustalla täytyy toki olla hyvin pureskeltu strategia, positiointi ja identiteetti (≠ ilme). Ehtojen täyttyessä, helpottaa alusta brändin arvojen mukaisen toiminnan harjoittamista. Eli siirtymistä puheista tekoihin, myös mainonnan ulkopuolella. Bränditekojen suunnittelu onkin keskeisimpiä hyötyjä brändialustan käytössä – toisin sanoen lunastat asiakkaiden mielessä sitä, mitä brändisi lupaa ja mihin brändisi uskoo.  

Toinen keskeinen hyöty on se, ettei brändille tarvitse määritellä toistuvasti uusia konsepteja. Pulsseissa tehdyt markkinointitoimenpiteet jättävät jälkeensä vain hajanaisen kokoelman hämäriä mielikuvia siitä, mistä brändissä on kyse. Kerta toisensa jälkeen uusiksi keksittyyn insightiin pohjautuvat kampanjakonseptit saavat aikaan lähinnä yhtä hataraa bränditekemistä. Tiukan johdonmukaisuuden puuttuessa kohderyhmän tavoittaminen hankaloituu, eikä toisaalta muodostu selkeää kuvaa siitä, mitä brändi on tai mihin se pyrkii.

Alustan avulla toteutat kokemuksellisempaa brändiä, jolloin jokainen brändin ilmentymä – mainos, tuotelanseeraus tai palvelukokemus – tuo lisäarvoa kokonaiskuvaan. Ja kun siihen sitoudutaan, on sen ulosmitattava arvo kumulatiivista.  

Alustan voi tyrkätä myös uuden yhteistyökumppanin eteen: tällaista brändiä toteutamme, tällaisella keinovalikoimalla. Helppoa! Ja mikä parasta, alusta ei kahlitse dramatisointia tiettyyn muottiin tai tapaan, vaan mahdollistaa parhaimman tavan kertoa brändistä. Luovuus saa siis yhä kukkia. Nyt sillä on vain tavoitteelliset suuntaviivat.

Oikotietä onneen brändialusta ei kuitenkaan tarjoa. Töitä saa paiskia edelleen hartiavoimin, mutta voit olla levollisin mielin siitä, että brändistäsi muotoutuu entistäkin selkeämpi ja yhdenmukaisempi, ja sitä mukaa sekä saavutettavampi että sitouttavampi. Laita siis viestiä, niin keskustellaan tarkemmin brändistänne ja viedään bränditekemisenne kestävälle alustalle!

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all