Brändien rooli Good Deed -yhteiskunnassa

Brändien rooli Good Deed -yhteiskunnassa

Published
March 3, 2025
Words

Maailmalla on jo pidemmän aikaa painotettu yritysten vastuiden monipuolisuutta, viitaten kasvavaan tarpeeseen toimia taloudellisen vastuullisuuden lisäksi myös sosiaalisesti ja ekologisesti vastuullisesti. Sosiaalista vastuullisuutta voidaan toteuttaa hyvinkin ketterästi esimerkiksi matalan kynnyksen bränditekojen avulla. Bränditeot eivät ole uusi konsepti, mutta nyt brändeiltä kaivataan etenkin sellaista aktiivisuutta yhteisöissä, mikä vaikuttaa kuluttajien välisiin suhteisiin ja elämään positiivisesti.

Polarisaation keskellä brändien pitäisi nyt rakentaa siltoja ihmisten välille muodostuneiden kuilujen yli vahvistaakseen hyväntahtoisuutta, joka on BCW Movatoryn mukaan tällä hetkellä tärkeimpänä pidetty arvo kansainvälisesti. Bränditekojen saralla tätä toteutetaan nyt osallistamalla ihmisiä tavalla, joka yhdistää ja luo kohtaamisia.

Hug to Unlock

Amplifyn 2024 trendiraportin mukaan Good Deed Economyssa pienet mutta merkittävät teot ihmisten välillä toimivat radikaalin muutoksen ajureina. Monet brändit ovat jo hypänneet hyväntahtoisten tekojen trendiin mukaan, mistä alkuvuonna Uniqlon järjestämä Hug to Unlock tempaus on oiva esimerkki.

Uniqlon vaateautomaatti lahjoitti Ranskassa vaatteen aina ohikulkijoiden halatessa sen edustalla.Kampanjan tarkoituksena oli toki uuden HEATTECH -malliston mainostaminen,mutta sillä tavoiteltiin myös yhteyksien luomista ihmisten välille sekä lämmön levittämistä koko yhteisöön.

Kuva: Uniqlo France

Vastakkainasettelusta harmoniaan

Vaikka mainonnassa brändien vastakkainasettelu on hyvä tehokeino ja kaikenlainen ”draama” tuppaa kiinnostamaan kuluttajia, ei polarisaation vahvistaminen luo brändeille niin arvokasta kilpailuetua, että siihen kannattaisi ryhtyä. Hyvien tekojen kautta brändit voivat esimerkiksi yhteistyöllään laajentaa asiakaskuntiaan merkittävästi, jättäen erinäisiin yhteisöihin positiivisen jäljen. Huolimatta taustoista, mielenkiinnonkohteista tai mielipiteistä, brändien kannattaa nyt entistä enemmän panostaa ihmisten yhtenäistämiseen.

Millainen sinun brändisi vilpitön teko voisi olla?

Good Deed -yhteiskuntaa rakentavien bränditekojen ei tarvitse olla tajunnanräjäyttäviä, sillä aitoa hyväntahtoisuutta voidaan kylvää brändien ympäristöön ja yhteisöihin todella matalalla kynnyksellä. Positiiviset bränditeot ovat yksinkertainen ja parhaimmillaan äärimmäisen kustannustehokas tapa osoittaa ihmisille, kuinka brändit todella seisovat omien arvojensa takana.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all