Jokainen meistä ennakoi. Asunnon etsinnässä päädytään neliöön, jotta on kunnolla tilaa myös mahdolliselle perheen lisäykselle. Briketit kaivetaan varastosta helpompaan paikkaan tulevaa grillikauden avausta varten. Taaperolle otetaan vakuutus siltä varalta, jotakin sattuu. Käytännössä melkeinpä kaikki, mitä teemme päivittäin, kytkeytyy tavalla tai toisella tietoon tai ajatukseen siitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu – hyvin pian tai pidemmän tovin päästä.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan ennakointi on siis tulevaisuuteen valmistautumista: mahdollisuuksien ja uhkien punnitsemista, yllätysten ehkäisemistä ja valmiita ratkaisuja tilanteisiin, jotka saattavat tulla vastaan. Harva menee kauppaan ja heittele hyllystä tavaraa kärryyn täysin summamutikassa ja ilman pienintäkään aavistustakaan siitä, mitä ne ovat, mitä niissä on tai miksi niitä ostaa. Samalla tavalla yrityksen toiminta ei voi perustua juuri tässä hetkessä olevaan fiilikseen ilman minkäänlaista kauaskantoisempaa suunnitelmaa – tai tietenkin voi, mutta siinä missä viboilla shoppailevalle surkein tilanne voi olla hapansilakkapurkin avaaminen nälän yllättäessä, yritykselle se voi olla äkillinen ja karvas loppu yllättävän tilanteen tullessa vastaan.
Horisontissa häämöttää muutosten aika
Ilman ennustajan lahjoja on toki mahdoton sanoa varmuudella, mitä kaikkea tulevaisuus tuo tullessaan. Analyyttisyyden ja avoimen mielen avulla voi kuitenkin tehdä valistuneita, tiedolla johdettuja arvioita siitä, mitä seuraavaksi saattaa tapahtua. Tarot-korttien sijaan tulevaisuuden hahmottamisessa katse kannattaa suunnata omaan ympäristöön ja muualle maailmalle. Historia, markkinatilanne, trendit, megatrendit ja heikot signaalit muodostavat perustan luovalle tulevaisuusajattelulle, joka on elintärkeä osa yrityksen kriisinkestävyyttä. Erityisen tärkeää sukeltaa syvälle kohderyhmän todellisuuteen. Etnografisella tutkimuksella voit löytää yllättäviäkin piilotarpeita ja uniikkeja oivalluksia kohderyhmäkohtaisen skenaariotyön pohjalle. Skenaarioiden tutkiminen taas avaa uusia ovia täysin uudenlaisille kokeiluille ja innovaatioille, jotka parhaimmillaan tarjoavat varaslähdön tulevaisuuden kilpailussa.
Erilaisten tulevaisuusskenaarioiden pohtiminen ja niihin valmistautuminen saattaa äkkiseltään tuntua turhan korkealentoiselta mielikuvitusleikiltä ja lähinnä suurempien yritysten jutulta. Universaali ja kaikkia toimijoita koskeva totuus kuitenkin on, että aikainen lintu madon nappaa. Ennakointi tarjoaa tukea päätöksentekoon ja strategiseen suunnitteluun, sekä parhaimmillaan suoraa kilpailuetua. Eikä kyse ole pelkästään riskienhallinnasta: kaikista syvin kohderyhmäymmärrys tarjoaa suuntaviivat entistä vahvemman lojaliteetin luomiselle ja varmistaa, että olet jatkuvasti askeleen edellä, mitä tulee kohderyhmän tulevaisuuden tarpeisiin vastaamiseen.
Ei vastaus, vaan valmius
On selvää, että joskus muutokset ovat niin nopeita ja massiivisia villi kortteja, että niihin on vaikeaa varautua ennakkoon. Koronapandemian kaltaiset mullistukset voivat määritellä koko toimintaympäristön uusiksi vain hetkissä – ja silti moni yritys pystyi kääntämään tilanteen edukseen häkellyttävällä vauhdilla lukuisien muiden yritysten käydessä raskasta taitelua pysyäkseen pystyssä.
Valmius reagoida ja säätää toimintaa tilanteeseen ja kuluttajien uusiin vaatimuksiin sopivaksi ei ole sattumaa. Vaikka ennakointi ei ehkä tarjoa suoraa ratkaisua joka ikiseen asiaan, sen avulla kerrytät valmiiksi sovellettavaa tietoa ja työkaluja, joiden avulla äkillisistäkin muutoksista selviää hyvinkin tyylikkäästi. Kyse on jatkuvasta seurannasta, sopeutumisesta ja askeleen edellä pysymisestä. Ja jos seuraat hanakasti vain ja ainoastaan tätä hetkeä, olet jo myöhässä – ja silloin on turha pöyristyä uusien ja vanhojen kilpailijoiden suksiessa innovaatioineen ohitsesi oman yrityksesi rapistuessa niille sijoilleen.
Onko ennakointi jäänyt heitteille yrityksessä tai tuntuuko, ettet oikein tiedä mistä aloittaa? Meille 358:lla ennakointi ja tulevaisuustyö ovat ydinosaamistamme, ja olemme tehneet foresight-työtä lukuisten eri toimialojen parissa. Meidän näkemyksemme on, että ihmislähtöinen tulevaisuustyö luo brändille kuin brändille etumatkan. Varaa kanssamme puolen tunnin keskustelutuokio ja nostetaan yrityksesi tulevaisuuden yhdessä uusille kantimille!