Mitä tapahtui liikenteelle? – Zero-click on digitaalisen markkinoinnin tulevaisuus
Published on
12.11.2025

Mitä tapahtui liikenteelle? – Zero-click on digitaalisen markkinoinnin tulevaisuus

Perinteinen googlettaminen on historiaa. Tekoäly, kanavavalikon muuttuminen ja algoritmien kehitys ovat johtaneet tiedonhaun murrokseen: verkkosivuille ei etsiydytä enää entiseen tapaan ja somesta on tullut oma hakukoneensa erityisesti nuoremmille sukupolville. Brändit ovat uuden aikakauden kynnyksellä ja voittajat mitataan uskalluksella uudistua.

Zero-click markkinointi on nyt kaikkein huulilla. Kun verkkosivuille ei enää etsiydytä entiseen tapaan ja algoritmit sorsivat alustalta pois ohjaavia linkkisisältöjä, brändit ovat uuden aikakauden kynnyksellä. Arvon tarjoaminen on tärkeämpää kuin koskaan ja liikenteen ajaminen menettää merkitystään hitaasti, mutta varmasti – ja silti myös verkkosivujen sisällöillä entistä suurempi merkitys. Brändin löydettävyys on murroksessa ja kyydissä pysyminen vaatii ketterää mukautumista

Heti mulle kaikki tänne nyt

Kuten Lapinlahden Linnut aikanaan lauloivat, niin näyttää nykyinen asenne olevan tiedonhakua kohtaan. Jo noin 60 % Google-hauista sekä USA:ssa että Euroopassa ja Iso-Britanniassa on niin sanottuja zero-click hakuja, joista ei siirrytä yhteenkään linkkiin. Erityisen halutonta linkkien hyödyntäjäporukkaa ovat mobiililaitteiden käyttäjät, joilla 77.2 % hauista päättyy ilman eteenpäin siirtymistä.

Lukemat ovat hurjia, mutta tuskin yllättävät ketään, jotka ovat viime aikoina puuhastelleet verkkosivudatan parissa. Melkoista alamäkeä on havaittavissa monien liikennemäärissä, eikä tulevaisuus näytä niiden suhteen erityisen kirkkaalta: zero-click hakujen määrä kasvaa vuosi vuodelta ja algoritmit pitävät huolen, että silmäparien alle etsiytyy lähinnä linkittömiä sisältöjä.


Olipa kyse sitten yhä ohenevasta keskittymiskyvystä, kanavien nopean palkitsemisen rakenteesta tai ihmisluonnon laiskuudesta, selvää on, että jokainen brändi on uuden edessä. Kun tekoäly tarjoaa tiedon kuin tiedon mukavasti tiivistettynä pakettina ennen yhdenkään verkkosivun vilkaisua, liikenteeseen ja konversioihin keskittyvä digitaalinen markkinointi ei enää toimi entiseen tapaan. Jos et ole hetkeen päivittänyt yrityksesi markkinointistrategiaa, nyt sopisi kurkata, mitä se on syönyt. Kysymys on nimittäin se, miten varmistat brändisi tunnettuuden ja näkyvyyden sekä ydinkohderyhmiesi tavoittamisen myös tulevaisuudessa.

Vanha tuttu uudessa paketissa

Tuntuu kieltämättä hassulta puhua ja kirjoittaa tästä aiheesta, koska zero-click markkinointihan on käytännössä uusi termi markkinoinnin perusasialle, joka on ollut relevantti aina: arvon tarjoamiselle. Klikkiotsikoiden sijaan pitäisi siis tarjota oikeasti relevanttia tietoa ja arvoa siinä hetkessä, missä käyttäjä sitä kaipaa – ja jos mietit, että eikös tämä ole valtaosalle markkinoitsijoista ihan sitä leipätyötä, niin kyllä on. Tai ainakin pitäisi olla.

Asia on nyt todella pinnalla, koska luottamuksen ja brändin rakentaminen muuttuu jonkin verran. Yhä enenevissä määrin tulisi keskittyä sitouttamaan ja rakentamaan yhteisöä eri kanavien sisällä. Liikenteen seuraamisen ja ajamisen sijaan menestys alkaa perustua näyttöihin, näkyvyyteen, vuorovaikutukseen (ja tietenkin siihen vähän vaikeammin mitattavaan brand liftiin). Tässä ei siis keksitä pyörää uudelleen. ”Zero-click” -sisältöjä on tehty jo kauan ja niiden kovat tulokset tunnetaan: kanavanatiivit ja itsessään arvokkaat sisällöt kasvattavat merkittävästi brändin tunnettuutta ja luotettavuuden mielikuvaa jopa 10-kertaisella tavoittavuudella.

Tärkeä huomio: nyt ei ole tarkoitus säikäyttää kaikkia ajattelemaan, että verkkosivuihin panostaminen on ollut ajanhukkaa, tai että kaikki resurssit pitäisi kasata somemarkkinointiin. Iso osa tiedonhausta tapahtuu edelleen hakukoneilla ja tekoälyn avulla. Verkkosivujen SEO tulee siis olla kunnossa ja tekoälyllekin tarjota jotain, mihin tarttua. Tekoäly keskittyy tiedon relevanttiuteen ja luotettavuuteen, eikä siihen suoraan vaikuta vaikkapa hakukoneoptimoinnissa oleellinen backlinkkien määrä – mutta toisaalta, mitä parempi domain rating (DR) on saavutettu SEO:lla, sitä todennäköisemmin tekoäly tutkii sisältöjäsi. Esimerkiksi Googlen tekoälykoosteet suosivat tehdyn hakusivun top 10 -sijojen verkkosivujen sisältöjä. Iso osa menestystä ja brändinäkyvyyttä ovat siis yhä edelleen laadukkaat verkkosivusisällöt, jotka vastaavat kysymyksiin ja antavat tietoa niistä teemoista, joista haluat yrityksesi olevan tunnettu.

Rohkea rokan syö


Vaikka aihe sinänsä on vanhaa tuttua, se ei muutu miksikään, että brändit ovat nyt uuden aikakauden kynnyksellä. Zero-clickin vallankumous ei ole tapahtunut yhdessä yössä, eikä murros missään nimessä tarkoita, että kaikki liikennettä ajava markkinointi pitäisi laittaa välittömästi pannaan. Totuus kuitenkin on, että markkinointi tulevaisuudessa on melko erilaista kuin nyt – painoarvo siirtyy hitaasti, mutta varmasti, liikenteestä kohti kanavan sisällä asuvien arvosisältöjen tuottamista. Onko muutos pysyvä? Vain aika näyttää, mutta ainakin lähitulevaisuutta on syytä katsoa uusien lasien läpi. Hyvällä tuurilla olet jo askeleen edellä, mutta monille strategiamuutos on kuitenkin valtavan tärkeä askel, jotta brändi pysyy relevanttina myös tulevaisuudessa. Voittajat mitataan rohkealla sopeutumisella – ja arvokkaimmat sisällöt tuottaa se, jolla on paras asiakasymmärrys.

Kaipaatko ulkopuolista näkemystä strategian päivitykseen tai freesiä näkökulmaa uudenlaisten arvosisältöjen luomiseen? Meiltä 358:lla löytyy – pitkällä kokemuksella ja valtavan monelta toimialalta. Varaa 30 minuutin tutustumistuokio tai pirauta suoraan meidän Emmille +358 40 689 1070 ja laitetaan yhteistyön rullat pyörimään.

Ota yhteyttä
No items found.