Chaos Packaging – Mitä pakkausdesignin maailmassa tapahtuu juuri nyt?

Chaos Packaging – Mitä pakkausdesignin maailmassa tapahtuu juuri nyt?

Published
March 3, 2025
Words

Erottuminen joukosta on yksi jokaisen pakkauksen tavoitteista. Suunnitteluprosesseissa leikitellään yhä enemmän väreillä, muodoilla ja materiaaleilla tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Mutta tuleeko villeillä ideoilla koskaan raja vastaan? Missä vaiheessa liika todellakin on liikaa – vai onko koskaan?

Kauppojen hyllyillä ovat lisääntyneet huomiota herättävät pakkaukset, joiden ulkonäkö on hyvin epätyypillinen tuotekategoriansa kilpailijoihin verrattuna. X:ssä tämä ilmiö sai nimen Chaos Packaging ”kunnes joku keksii paremman nimen”. Kaaos-pakkauksista esimerkkejä on monia, mutta mitkä ajatukset niiden taustalla oikein piilevät?

 

Rinnakkaisiin tarpeisiin viittaaminen

Flo erottuu pakkauksellaan naisten intiimihygieniahyllystä omaalaatuisen muotonsa vuoksi. Tuote muistuttaa jäätelöpakkausta, ja vetoaa tällä tavoin monen naisen kuukautisten aikana kokemaan herkkuhimoon. Yrityksen toimitusjohtajan mukaan juuri tämä inspiroikin pakkauksen designia, joka on toteutettu in-house.

Kuva: Flo:n perustajat
Flo hyödyntää feminiinistä kuvitustyyliä ja typografiaa, sekä naisten intiimihygieniahyllystä tuttuja värejä, kuten vaaleanpunaista ja valkoista. Epätyypillisellä pakkausmuotoilulla se lunastaa kuitenkin paikkansa kaaos-pakkausten joukossa. Lisäksi on kiinnostavaa, miten Flo ratsastaa räväkällä väripaletillaan ympäristöystävällisten tuotteiden kategoriassa, jossa tyypillisesti suositaan maanläheisiä sävyjä.” – Ruusa, 358 Junior Designer

Iron Manin futuristinen kahvibrändi

Tammikuussa julkistettu näyttelijä Robert Downey Jr:in ja yrittäjä/sijoittaja Craig Dubitskyn uusi kahvibrändi HappyTM on herättänyt paljon keskustelua hyvin epätavallisella pakkauksellaan. Perinteisen ”kahvipussin” sijaan on heidän tuotteensa pakattu minimalistiseen muovikuutioon. Yrityksen mukaan olemassa olevat kahvibrändit ovat keskittyneet traditioon ja maantietoon brändäyksessä, kun taas uudet brändit nojaavat enemmän ja enemmän niche-trendeihin. HappyTM haluaa keskittyä brändissään ja tuotteissaan kahvin ”yksinkertaiseen rakastettavuuteen”.

Kuva: Kahvibrändi HappyTM

Sillä tuotetta myydään suoraan kuluttajille, HappyTM  halusi tehdä pakkauksen kierrätyksestä ihmisten arjessa mahdollisimman helppoa. Vaikka tämä vaikuttaa yrityksen mukaan pakkausdesignin valinnan taustalla, on hyllystä erottuvassa designissa jotakin tuttua huolimatta sen näennäisestä erikoisuudesta. Dubitskyn muissa projekteissa ilmenee tämä samankaltaisuus, jota the Hollywood Reporter kuvailee sans-serif-mäiseksi designiksi. Näihin brändeihin lukeutuvat muun muassa Eos kosmetiikkabrändi, jonka huulirasvat olivat 2010-luvun vaihteessa valtava kansainvälinen hitti, sekä Method siivoustuotteet, joiden värikäs minimalistisuus kuuluu monen kodin vakiovarusteluun.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all