Insight-työ ei saa lipua markkinointijargoniksi

Insight-työ ei saa lipua markkinointijargoniksi

Published
March 3, 2025
Words

Insight-työ ja insightista puhuminen on todennäköisesti luovien toimistojen kiistellyintä omaisuutta; kuka saa tuottaa insighteja ja kuka niistä vastaa? Tärkeämpää olisi keskustella miten insight-työ tehdään oikein ja kuinka tehdystä työstä otetaan kaikki irti.

Ihmiskeskeisen suunnittelun lähtökohtana on aina insight-työ (=asiakasymmärrys). Strategian sekä luovan suunnittelun takana tulee olla tietoa, jolla kiinnittäydytään lähemmäs ihmisiä, heidän tarpeita, toiveita ja unelmia. Insight-työ on välttämätöntä organisaatioiden (ja brändien) eteenpäin viemiseksi. Aito asiakasymmärrys auttaa parantamaan nykyisiä toimintatapoja sekä avaa uusia näkökulmia.

Nykymaailman monimutkaisuuden ja kiireen keskellä insightit ovat helposti vain pintaraapaisuja – yksinkertaistettuja havaintoja, joita pyritään soveltamaan katteettoman laajasti. Tästä syystä moni brändi ylilupaa ja alisuorittaa. Oikea tutkimustyö voi perustelematta tuntua projektina raskaalta, jonka vuoksi tietotarpeiden tyydyttämisessä turvaudutaan trendiraportteihin, jotka tarjoavat ainoastaan laimeita yleistyksiä yksittäisistä totuuksista. Kriittistä on päästää omista oletuksista irti ja välttää pelkkään intuitioon nojaamista. Edellä mainittu ajaa omien ajatusten kuplautumiseen, josta oikeutetusti voi kritisoida markkinointiväkeä.

Fiksut brändit pyrkivät ymmärtämään ihmistä. Vaikka ymmärryksen kerryttämiseen on monia tapoja, tulisi tutkimustyöllä päästä ensisijaisesti kiinni aitoon elämään ja merkityksen signaaleihin. Tutkimus ei toki saa olla itseisarvo. Tarvitaan ymmärrystä tulosten tulkitsemiseen ja hyödyntämiseen. Asiakasymmärryksestä muodostetuilla brändi- ja asiakaskokemusstrategialla johdetaan konseptien, tuotteiden ja palvelujen kehitystä yhtenäisesti.

Yksittäiset intuitioon pohjaavat oivallukset ovat usein pikavoittoja, eikä niiden avulla rakenneta brändiä tai kokemusta pitkäjänteisesti. Hälytyskellojen tulisikin soida, jos suunnittelun pohjaksi tarjotaan markkinointijargonilla kuorrutettuja geneerisiä kuvauksia kohderyhmistä, markkinasta tai kilpailijoista. Tämän tulisi olla itsetutkiskelun paikka niin brändistä vastaaville kuin alan toimistoillekin – milloin viimeksi istuit alas loppuasiakkaasi kanssa ja tutustuit hänen elämäänsä?

Tänä keväänä olemme 358:lla työskennelleet monen insight-projektin parissa. Viimeisimpänä selvitimme asiakkaallemme Moilaselle mitä asioita ihmiset pitivät tärkeinä gluteenittomien leivontatuotteiden kategoriassa, ja millaisia odotuksia heillä on gluteenittomia brändejä kohtaan. Insight-työn pohjalta tarkastelimme Moilasen strategiaa ja uudelleenpositioimme brändin, jotta se kohtaisi ihmiset ja heidän tulevaisuuden tarpeensa paremmin. Tästä lisää pian. Sillä välin voit laittaa viestiä, niin jutellaan millaisesta asiakasymmärryksestä sinun brändisi hyötyisi.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all