Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Published
March 3, 2025
Words

Ihmisten tarpeet, mieltymykset ja mielipiteet ovat jatkuvassa liikkeessä. Hyvin tehty segmentointi auttaa brändejä reagoimaan muutokseen ja tuottamaan ihmisille arvoa tässä ja nyt.

Perinteisesti segmentointia on hyödynnetty tehostamaan viestien kohdentamista ja konversiota. Kun ihmiset ryhmitellään demografisesti mahdolllisimman järkeviin ryhmiin pakka pysyy paremmin kasassa. Demografiaan pohjautuva segmentointi kertoo kuitenkin vähemmän asiakkaan mielenmaisemasta. Jos tavoite on luoda jotain erottuvaa ja merkityksellistä on ihmisen syvällisempi ymmärtäminen tarpeen.

Arvo- ja motiivipohjaisen segmentoinnin lähtökohta on ajatteleva ja tunteva ihminen. Tällöin ytimessä on ymmärtää mitä ihminen pitää arvokkaana, mikä häntä inspiroi ja kuinka hän elämäänsä elää. Kuuntelemalla syntyy ymmärrys asiakkaan tarpeista, toiveista ja unelmista. Passiivisesta vastaanottajasta tulee ajatteleva ja tunteva ihminen, kuten jokainen meistä.

Hyvä segmentointi ymmärtää erilaisten ihmisten erot, mutta myös yhtäläisyydet. Parhaaseen lopputulokseen päästään kun yhdistellään segmentoinnin eri kriteerejä ja tasoja.

Motiivipohjainen segmentointi on tehokas tapa rikkoa perinteisiä lokeroita. Pelkän demografian perusteella Riikka Purra ja Maria Veitola kuuluvat samaan segmenttiin. Molemmat ovat 45-55 -vuotiaita naisia, asuvat perheineen pääkaupunkiseudulla ja kuuluvat samaan tuloluokkaan. Asenteiden ja arvojen näkökulmasta Riikka ja Maria ovat kuitenkin kuin öljy ja vesi.

Ihmiskeskeinen segmentointi antaa parhaan pohjan vetovoimaiselle brändille ja asikaskokemukselle. 358:ssa suunnittelun lähtökohta on aina ihmisen ymmärtäminen. Tämä on avain tekoihin, joita haluamme osaksi elämäämme. Jos siis kaipaat apua siihen, miten puhutella asiakastasi muuttuvassa maailmassa, tai ketä ylipäätään voisi puhutella, ota meihin yhteyttä.

more of our thoughts

Brändi, kerro tarina tai katoat.
Sep 16, 2025

Brändi, kerro tarina tai katoat.

Huomio on tiukassa olevaa valuuttaa. Some pursuaa sisältöjä ja markkinoilla on enemmän palveluita ja tuotteita kuin koskaan. Kilpailu on kovaa ja käytännön erot häviävän pieniä. Taskulämpimän massan keskellä voittajia ovat ne, jotka tekevät tarinankerronnasta strategisen voimavaran.

Read more
Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä
Aug 27, 2025

Olisi ollut helpompaa kirjoittaa tämä tekoälyllä

Tekoälyn piti tulla viikkaamaan pyykit sekä imuroimaan lattiat, mutta alkoikin kreaamaan. Tekoälysisältöön liittyvä wouh!-kaaminen liittyy lähes aina sen kykyyn korvata ihminen mahdollisimman tehokkaasti. Siitä, miten vaikuttavaa tämä sisältö on, puhutaankin sitten vähemmän. Kun maailma täyttyy keskinkertaisuudesta, wow:sta tulee blääh.

Read more
Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!
Aug 15, 2025

Sanat eivät riitä – keskity kokemukseen!

Asiakaskokemus on yksi yritysten tärkeimmistä kilpailueduista, jonka merkitystä ei voi liikaa korostaa tänä päivänä. Kokemuksella on valtava merkitys sille, millainen mielikuva asiakkaalle todellisuudessa jää yrityksestäsi – sen avulla nimittäin lunastat antamasi arvolupaukset ja viet sanahelinän aitoihin käytännön teoihin. Kokonaisuutena kyseessä on kuitenkin melkoinen himmeli – siksi sen mittaamisessa ja kehittämisessä ei ole oikotietä onneen. Yksi asia on kuitenkin varma: jos mittaat asiakaskokemusta yksittäisillä roiskaisuilla pelkän asiakassuhteen ajalta, olet jo marssinut suin päin suohon.

Read more
see all