Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Published
March 3, 2025
Words

Ihmisten tarpeet, mieltymykset ja mielipiteet ovat jatkuvassa liikkeessä. Hyvin tehty segmentointi auttaa brändejä reagoimaan muutokseen ja tuottamaan ihmisille arvoa tässä ja nyt.

Perinteisesti segmentointia on hyödynnetty tehostamaan viestien kohdentamista ja konversiota. Kun ihmiset ryhmitellään demografisesti mahdolllisimman järkeviin ryhmiin pakka pysyy paremmin kasassa. Demografiaan pohjautuva segmentointi kertoo kuitenkin vähemmän asiakkaan mielenmaisemasta. Jos tavoite on luoda jotain erottuvaa ja merkityksellistä on ihmisen syvällisempi ymmärtäminen tarpeen.

Arvo- ja motiivipohjaisen segmentoinnin lähtökohta on ajatteleva ja tunteva ihminen. Tällöin ytimessä on ymmärtää mitä ihminen pitää arvokkaana, mikä häntä inspiroi ja kuinka hän elämäänsä elää. Kuuntelemalla syntyy ymmärrys asiakkaan tarpeista, toiveista ja unelmista. Passiivisesta vastaanottajasta tulee ajatteleva ja tunteva ihminen, kuten jokainen meistä.

Hyvä segmentointi ymmärtää erilaisten ihmisten erot, mutta myös yhtäläisyydet. Parhaaseen lopputulokseen päästään kun yhdistellään segmentoinnin eri kriteerejä ja tasoja.

Motiivipohjainen segmentointi on tehokas tapa rikkoa perinteisiä lokeroita. Pelkän demografian perusteella Riikka Purra ja Maria Veitola kuuluvat samaan segmenttiin. Molemmat ovat 45-55 -vuotiaita naisia, asuvat perheineen pääkaupunkiseudulla ja kuuluvat samaan tuloluokkaan. Asenteiden ja arvojen näkökulmasta Riikka ja Maria ovat kuitenkin kuin öljy ja vesi.

Ihmiskeskeinen segmentointi antaa parhaan pohjan vetovoimaiselle brändille ja asikaskokemukselle. 358:ssa suunnittelun lähtökohta on aina ihmisen ymmärtäminen. Tämä on avain tekoihin, joita haluamme osaksi elämäämme. Jos siis kaipaat apua siihen, miten puhutella asiakastasi muuttuvassa maailmassa, tai ketä ylipäätään voisi puhutella, ota meihin yhteyttä.

more of our thoughts

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1
Jun 5, 2025

Mikä luovaa yhteistyötä jarruttaa? – osa 1

Kumppanuuden aloitusta voivat jarruttaa jos jonkinlaiset probleemat. Kokosimme yhteen yleisimpiä huolia ja haasteita, joita kohtaamme keskusteluissamme nykyisten ja potentiaalisten asiakkaidemme kanssa. Blogisarjan ensimmäisessä osassa pureudumme muun muassa budjettimurheisiin ja luovaan kumppaniin in-house-tiimin rinnalla – sekä tarjoamme muutamia näkökulmia ja ratkaisuja, joiden avulla yhteistyötä starttaillessa jalka voikin olla luonnollisempaa iskeä kaasulle jarrun sijaan.

Read more
Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?
May 15, 2025

Jääkö yrityksesi tulevaisuuden jalkoihin?

Tulevaisuuteen valmistautuminen on elintärkeää kaiken kokoisille yrityksille. Ennustajan lahjojen sijaan tiedolla johdetut käsitykset tulevasta ja syvä ymmärrys kohderyhmän tulevaisuuden tarpeista parantavat merkittävästi yrityksen kriisinkestävyyttä. Valmius reagoida ja sopeutua äkillisiinkin muutoksiin tarjoaa jatkuvaa etumatkaa kilpailijoihin, siinä missä sokeasti hetkessä elävä jää auttamattomasti jumbosijalle.

Read more
Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
see all