Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Pelkkään demografiaan pohjautuva segmentointi ei enää riitä

Published
March 3, 2025
Words

Ihmisten tarpeet, mieltymykset ja mielipiteet ovat jatkuvassa liikkeessä. Hyvin tehty segmentointi auttaa brändejä reagoimaan muutokseen ja tuottamaan ihmisille arvoa tässä ja nyt.

Perinteisesti segmentointia on hyödynnetty tehostamaan viestien kohdentamista ja konversiota. Kun ihmiset ryhmitellään demografisesti mahdolllisimman järkeviin ryhmiin pakka pysyy paremmin kasassa. Demografiaan pohjautuva segmentointi kertoo kuitenkin vähemmän asiakkaan mielenmaisemasta. Jos tavoite on luoda jotain erottuvaa ja merkityksellistä on ihmisen syvällisempi ymmärtäminen tarpeen.

Arvo- ja motiivipohjaisen segmentoinnin lähtökohta on ajatteleva ja tunteva ihminen. Tällöin ytimessä on ymmärtää mitä ihminen pitää arvokkaana, mikä häntä inspiroi ja kuinka hän elämäänsä elää. Kuuntelemalla syntyy ymmärrys asiakkaan tarpeista, toiveista ja unelmista. Passiivisesta vastaanottajasta tulee ajatteleva ja tunteva ihminen, kuten jokainen meistä.

Hyvä segmentointi ymmärtää erilaisten ihmisten erot, mutta myös yhtäläisyydet. Parhaaseen lopputulokseen päästään kun yhdistellään segmentoinnin eri kriteerejä ja tasoja.

Motiivipohjainen segmentointi on tehokas tapa rikkoa perinteisiä lokeroita. Pelkän demografian perusteella Riikka Purra ja Maria Veitola kuuluvat samaan segmenttiin. Molemmat ovat 45-55 -vuotiaita naisia, asuvat perheineen pääkaupunkiseudulla ja kuuluvat samaan tuloluokkaan. Asenteiden ja arvojen näkökulmasta Riikka ja Maria ovat kuitenkin kuin öljy ja vesi.

Ihmiskeskeinen segmentointi antaa parhaan pohjan vetovoimaiselle brändille ja asikaskokemukselle. 358:ssa suunnittelun lähtökohta on aina ihmisen ymmärtäminen. Tämä on avain tekoihin, joita haluamme osaksi elämäämme. Jos siis kaipaat apua siihen, miten puhutella asiakastasi muuttuvassa maailmassa, tai ketä ylipäätään voisi puhutella, ota meihin yhteyttä.

more of our thoughts

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin
Apr 24, 2025

Innovoimalla kiilaat tiesi kilpailun kärkikastiin

Yrityksille on elintärkeää vastata ihmisten vauhdikkaasti muuttuviin tarpeisiin. Innovaatiot luovat kestävää kasvua ja resilienssiä jatkuvasti kiihtyvässä kilpailussa. Ne eivät kuitenkaan synny sattumalta, vaan oivallukset parhaiden innovaatioiden pohjalla vaativat erityisen syvää ymmärrykseen kohderyhmän maailmasta ja luovaa tulevaisuusajattelua. Pelkkään arvailuun perustuva uudistaminen hukkaa resursseja ja ajaa pahimmillaan koko yrityksen oikopäätä karille.

Read more
Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!
Apr 10, 2025

Kasvu ei ole sattumaa – mutta se voi olla suunniteltu yllätys!

Kehittämisen ja uudistamisen tulisi aina perustua huolelliseen tutkimukseen ja aitoon kohderyhmän maailman tuntemukseen. Syvällinen ymmärrys edellyttää sekä numeerista dataa että kykyä paljastaa piilotarpeita – ja nämä vaativat toisistaan poikkeavia menetelmiä. Väärä lähestymistapa tai liian kapea tiedonkeruu voi johtaa harhaan, jolloin uudistaminen jää pinnalliseksi ja irralleen kohderyhmän todellisista tarpeista. Monipuolinen tutkimus ja rohkea sukellus kohderyhmän ajatteluun varmistavat, että kehitys nojaa todelliseen ymmärrykseen eikä oletuksiin.

Read more
Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä
Mar 10, 2025

Laita brändimittarit asialle ja tee tulosta perässä

Brändin mittaaminen on elintärkeää sen kehittämiselle. Arvailuun ja vääränlaiseen dataan perustuvilla päätöksillä resurssit valuvat kankkulan kaivoon. Oikeilla mittareilla sen sijaan saavuttaa syvää asiakasymmärrystä ja aitoa kilpailuetua, joista rakentuu pomminvarmaa bränditekemistä.

Read more
see all